Musikalisk Utbildning
Eftersom jag växte upp i ett ”musikaliskt hem” med min far Einar som var militär musikdirektör, och en äldre broder Curt som var soloklarinettist, utbildad vid Kungl Musikakademien i Stockholm, en pianospelande äldre bror Lasse och ständigt omgiven av musik hemma, en musikintresserad mor och dessutom, alldeles i vår närhet: regementsmusiken på I.19, så var det ganska självklartt att jag skulle börja spela i unga år.
Men mitt första musikinstrument blev i alla fall, vid 8-årsåldern, pianot med min far som lärare. Som så många andra tog idrott, skola och lek överhanden. Jag slutade spela piano särskilt som min äldre bror Lasse var så mycket bättre och utvecklades snabbt. Efter något år började jag igen med pianot och fortsatte en tid, lärde mig noter, fraseringar mm.
När jag började min utbildning i läroverket fick jag genom min far låna en flöjt från militärmusiken i Boden. Som flöjtlärare fick jag militärkårens förste 1. – flöjtist Ruben Lindwall, utbildad vid Kungl Musikakademien i Stockholm och av dåvarande flöjtprofessorn där, John Skoglöf, utnämnd till ”Sveriges främste flöjtist”.
Jag hade en otrolig tur och fick veckolektioner av Ruben Lindwall: andningsövningar långa toner, alla förekommande skalor och tonarter – en synnerligen fullödig professionell utbildning vid sidan av mina läroverksstudier. Jag medverkade också som flöjtist i läroverkets skolorkester och spelade som solist vid de årliga musikuppvisningarna, bl.a. Mozarts flöjtkonsert i D-dur med min bror Lasse som pianoackompanjatör.
På grund av att jag hade ganska lätt för att lära mig flöjt, fick jag under skolferierna sitta med på repetitioner och en del spelningar med Kungl Norrbottens Regementes musikkår, I.19, med min far som instruktör och dirigent, en otroligt värdefull utbildning vad gäller dirigering, harmonilära, arrangemang, komposition och orkesterteknik.
Senare har jag också studerat dirigering för prof Paul Youder vid Stanford University USA och Londonsymfonikernas dirigent och solotrumpetare Elgar Howarht, London.
Jag kom också ganska snart med i Bodens Orkesterförening på andra 2.-flöjt med min lärare Ruben Lindwall på första 1-flöjt. Även i denna symfoniorkester var min far dirigent med berömda svenska och utländska solister och även gästdirigenter som Hans Leygraf, operachefen Bernhard Sönnerstedt, ungerske världsviolinisten och dirigenten Carl Garaguly, danska violinvirtuosen Ellen Birgith Nielsen, italienske cellisten Guido Vecchi och den franska harpsolisten Jeanine Moreau som spelade Mozarts konsert för flöjt, harpa och orkester. Soloflöjten spelades naturligtvis av min förnämlige lärare Ruben Lindwall.
Man lejde stråkmusiker från Luleå ibland och där fanns min jämnårige kollega Ingvar Wixell på altfiol. Senare blev han ju världsberömd barytonsångare på de stora operascenerna i världen; Metropolitan, La Scala, Wiener- och Berlineroperan m fl.
När jag kom till Luleå och handelsgymnasiet där 1953 började jag spela med både Luleå Orkesterförening under Sven-Erik Damm och Luleå Musikkår under Carl Rehnström. Jag hade tidigare skaffat en Philip Hammig-flöjt och senare en handgjord silverflöjt av brodern August Hammig, världens kanske främste flöjtbyggare vid den tiden.