Hur gör man en musiksaga?

Hur gör man en musiksaga?

Nya Musiksagor av PG Råberg till DBV:s Jubileumsår.

En musiksaga eller sagomusikal kommer till. Hur lång tid tar det, vad ingår, hur framförs dom? Ja, det är många frågor att besvara och några enhetliga normer finns naturligtvis inte i detta fria skapande, men de tidigare 22 musiksagorna har givit mig en hel del erfarenhet, utveckling och STOR GLÄDJE!

De tidigare musiksagorna har namn som ”Skogen brinner”, ”Skogstjuvar”, ”Resan till Egypten”, ”Resan till Kina”, ”Trollspöet”, ”Seglaräventyret” med flera. Namnen ger kanske en viss antydning om i vilka miljöer de olika musiksagorna tilldrar sig. Mest spelad och kanske mest omtyckt är den numera traditionella ”När jultomten försvann”, som årligen framförs i advent i filmsalen på Norrbottens Museum i Luleå.

Varje musiksaga brukar ta cirka ett halvår att producera och är en slags barnteater, men en teater för barn där barnen är åskådare och vuxna människor, berättare/skådespelare, sångare och musiker, befinner sig på scenen. Dessutom förekommer ett stort bildspel på cirka 50-60 bilder förutom själva sagan eller storyn.

Hur många skådespelare behöver man, hur många kulisser, hur stor orkester, hur mycket musik och sång etc? Det kan variera i flera fall, men i vårt fall har vi en erfaren skådespelare/berättare som heter Angelica Öström, som även är sångare och högskoleutbildad barnspecialist.

Istället för några enstaka kulisser använder vi oss av de 50-60 målade bilder som gör sagorna mer lättförståeliga för barnen och ger snabba miljöväxlingar. Bildpedagogiskt får de också se olika detaljer i bilderna, vilket man inte gör normalt i en vanlig spelfilm eller TV-serie.

Varje bild scannas in i en dator, projiceras på en stor filmduk. Varje bild ligger ute mellan ca 5-15 sekunder, vilket håller intresset uppe hos barnen, som om de bläddrade i en stor sagobok med bilder. DBV:s Musikgrupp (dagbarnvårdarna) har ett utmärkt samarbete sedan flera år tillbaka med Norrbottens Museum, men några musiksagor har också framförts ute i länet.

I musiksagorna ingår i regel först en ouvertyr, ett kortare musikstycke på cirka fem minuter, som presenterar en del av visorna i sagan. Sedan följer i de olika avsnitten melodier med sångtexter som till exempel ”Sjörövarsången”,”Fy Farao i Egypten”, ”Kejsaren av Kina”, ”Trollkarlens visa”, ”Baja-Majas visa” med flera. Ungefär 6-8 sagovisor ingår i varje sagomusikal. De framförs av DBV:s Musikgrupp (sångare och orkester: flöjt, dragspel, fagott, klarinett, gitarrer, basgitarr och lättare slagverk som congas eller tom-tom). Minsta orkesterbesättning skulle kunna vara trio, t ex ett melodiinstrument (flöjt, dragspel, piano) , kompgitarr och bas, men DBV föredrar att ställa upp ideellt med så stor orkester som möjligt.

Ursprunget, de första sex sagorna, tillkom redan på 1960-talet då Sveriges Radios program ”Småbarnskvarten”, med Marianne Orup som producent, beställde de första sagorna med musik till. De allra flesta sagorna ingår i en serie ”Efraim Hares äventyr”, Förutom Efraim finns alltid hans kompis Kurre Ekorre med men givetvis väldigt många andra intressanta figurer, verkliga eller påhittade.

En spännande story byggs upp, kulminerar och får alltid ett lyckligt slut, eller som ett förskolebarn uttryckte det: ”I dina sagor dör dom aldrig, va´bra!” I vissa sagor förekommer verkliga händelsebakgrunder som i ”Taveltjuvarna”. Där utgörs bakgrunden av den riksbekanta stölden av två dyra Zorn-tavlor från Norrbottens Museum. De återfanns senare, men inte på samma sätt som i sagomusikalen. Vi har gjort en inspelning av ”Taveltjuvarna” och den kan du se här som ett Bildspel.

”Resan till Egypten” och ”Resan till Kina” har fordrat ganska omfattande undersökningar, skisser och research, främst när det gäller de gamla miljöerna, klädsel med mera. De stora tidsförflyttningarna till faraonernas Egypten eller det kejserliga Kina och ”Djingis Klahn” sker ofta med trollkarlens hjälp, trollpulver och allehanda knep. Vi tror oss vara ensamma om detta koncept i Sverige och de nordiska länderna. En fördel har naturligtvis varit att jag fungerat både som musiker, författare, kompositör, textförfattare, orkesterarrangör, tecknare och målare av bildspelen.

Nya Musiksagor till DBV:s Jubileumsår

I samband med DBV:s 20-årsjubileum, säsongen 2013-2014, tillkommer två nya musiksagor; “Rymdäventyret” och “Havsmonster”. Rymdäventyret har urpremiär 6 oktober 2013 och Havsmonster i mars 2014.

Men sätt dig nu ner och skriv en story, rita och sjung – det blir säkert en fin musiksaga till slut, särskilt om du har tillgång till musiker.

Lycka till!

 

 

 

 

 

Comments are closed.